Queen Machine blev til festivalens konger

ROCK OG POP | Ikast Musikliv formåede at nå hele raden rundt i musikgenren ved dette års festival. Og Queen Machine leverede en drømmeafslutning - med en musiklærer fra musikskolen på rockguitar
20. juni 2012, 13.02

FESTIVAL | Der var satset stort på 10 års udgaven af Ikast Musikliv, og når man ser tilbage på de to dages festival, vil det være bredden i musikprogrammet, festivalen bl.a. vil blive husket for.

Hvad enten man er til hård rock, blød pop, og alt det ind imellem, var der nok at gå efter over de to dage - på de tre scener.

Hvad enten det var de store navne med masser af 0\'er efter på honorarbeløbet eller det var de ukendte upcoming bands, der bare fik chancen, blev der gået til den med et lyd- og lysorgie, der vist satte sit præg over det meste af byen.

Joey Moe formåede at starte en fest i gang fredag - før regnen kom - og leverede et sublimt show især for de mange unge.

Da Kato lidt senere skulle overtage på den store scene øsede det ned. Og alligevel stod en stor flok og hoppede med i regnen og blev dyngvåde med et saligt smil om munden - mens So 90\'s sluttede af med et brag af 90\'er musik.,

Hvorefter regnen ophørte.

Veloplagt Allan Olsen

Lørdagens program startede ud med en veloplagt Allan Olsen, der har et trofast publikum i Ikast - og mens hans nordjyske dialekt fyldte pladsen med munter og bidende musikalsk ironi, strømmede folk til på en aften, der bød på tørvejr, en del sol og fed stemning.

Stemningen var på kogepunktet, da det meget lokale ZigZag med en navleflashende Ditte Marie indtog den store scene hen af aftenen og leverede 80\'er pop og rock med et backingkor på over 2000 feststemte publikummer.

Ditte Marie kunne med et glimt i øjet kaldes tude-Marie ... men det er selvfølgelig noget specielt og bevægende at være en lokal pige, der er nået så langt på den danske popscene, og så vende tilbage til hjembyen og blive modtaget med storm.

Hendes mandlige kolleger på scenen havde det nok på samme måde - men de er bedre til at skjule det.

Danser Med Drenge - festivalens hovedsatsning - leverede det, de kom for: Gedigen og danseglad pop/rock - intet under at de kaldes et af landets bedste festivalbands,

Rie uddelte knuser

Efter seancen indtog Rie Rasmussen festpladsen sammen med sine musikere og uddelte autografer og knus til snesevis af begejstrede fans. Ikke noget krukkeri her - men i kontakt med sit publikum.

Aftenens clou var Queen Machine. For to år siden gik det århus-baserede kopiband med rødder i Ikast på scenen til Musikliv for en af de første gange. De væltede festivalen. Siden er det gået stærkt, med over 100 koncerter og en næsten klonagtig kopi af Freddy Mercury i skikkelse af forsanger Bjarke Baisner og kopi af guitaristen Brian May i skikkelsen af Peter Møller Jeppesen har Queen Machine slået sit navn fast med syvtommersøm.

Lørdag vendte de så tilbage.

Og hvis man oplevede de 70 magiske minutter var det hele festivalen og besværet værd.

Peter Møller lig med Bryan May

Peter Møller er fra Ikast - Henrik østergaard (keyboard og guitar) er fra Ikast. "Så vi føler sgu næsten vi alle er fra Ikast" lød det fra Bjarke Baisner, der crawlede rundt på scenen og performede en del af Queens bedste sange.

Det samme gjorde Peter Møller Jeppesen, der har gjort det sit livsværk at kopiere den verdensberømte guitarist så meget, at det er svært at høre forskel.

Han er en formidabel guitarist og kørte klatten - på et tidspunkt stående alene på scenen med tredoblede guitarforstærkere, mens tusinder af mennesker brølede af begejstring.

Det var så stort, at en noget bevæget Peter havde svært ved at sige tak. Det valgte han også at sige til Ikast Brande Musikskole - på vegne af de mange musikere, som gennem årene har trådt deres musikalske barnesko på skolen og har fået lov tik at bruge lokaler og instrumenter for at oplære et talent.

Da Peter fik sin gamle guitarlærer, Zourab Chatberachvili, der tidligere har spillet i sovjetstatens rockensembler på scenen for at hylde ham og musikskolen og fik ham til at spille med - var ikke et øje tørt.

Stort af Peter og et flot cadeau til musikskolen - hvis leder Simon Lindegaard i skjul ved lydteltet vist også stod og vandede en del høns.

Ovenpå hektiske dage med travlhed og masser af "hans" elever på scenen er det vel også menneskeligt at blive en smule rørt, når festivalens hovednavne - i form af både ZigZag og Queen Machine - giver credit tilbage til den musikskole, der satte det i gang for dem. Og gav dem muligheden ...

Se mange flere fotos på AOIB.DK



Ordet er dit