Morten Haungaard


Når solen giver god energi

:LAG-MIDLER | Man skal se sig for, inden man køber et solcelleanlæg og ikke kun kigge på prisen, siger en nyetableret virksomhed inden for solenergi. FreeEnergy blev hjulpet i gang af LAG-midler og har siden haft stor vækst
15. maj 2012, 11.02

VÆKST | De danske forbrugere har set fidusen i solceller. Det har mange virksomheder også. Så efterhånden kan man købe solceller på ethvert gadehjørne. Men der er god grund til at se sig for, mener en af sælgerne i branchen, Morten Haungaard.

- Jeg er bange for, at mange vil ende med at brænde fingrene på det. Og desværre bliver det forbrugerne, siger han.

Morten Haungaard etablerede sammen med Per Østergaard i april 2011 virksomheden FreeEnergy i Bording Kirkeby med det formål at sælge vindmøller. Men ret hurtigt kom idéen til også at sælge solcelleanlæg.

- Solcellerne er i dag 95 % af vores forretning - og vindenergien vil aldrig indhente det for den almindelige forbruger, spår han.

Og virksomheden har haft en flyvende start: De første forsigtige forventninger lød på en omsætning på omkring fem mio. kroner det første hele regnskabsår. Nu er forventningerne justeret til 15 mio. kroner. Og hvor virksomheden blev sat i søen med Morten Haungaard og Per Østergaard på halv tid, beskæftiger FreeEnergy i dag tre fuldtidsansatte - og flere på vej.

- Det går rigtig godt og vi har meget travlt. Vi har haft en drømmestart, siger Morten Haungaard.

Da FreeEnergy blev grundlagt. Havde Morten Haungaard netop hørt om erhvervsudvikling i landdistrikterne. Han søgte LAG-støtte og fik knap 130.000 kroner, som blandt andet skulle være med til at betale en firmabil, istandsættelse af lokaler og markedsføring.

- Det var da en rigtig god hjælp til at komme i gang. Både i forhold til banken - en slags blåstempling af virksomheden. Og fordi at nogle beslutninger er nemmere at træffe, når man ved, at en del af udgifterne allerede er sikret.

Kina versus Tyskland

Kommunen troede på virksomheden, og FreeEnergy ramte da også lige ned i noget, der lige nu ligner en guldåre i forhold til ordretilgangen.

- Folk er vilde med solceller - og der er arbejde nok til alle os, der gerne vil arbejde med det. Men lige netop derfor er der heller ingen grund til at levere en løsning, der ikke er holdbare i længden, siger Morten Haungaard og hentyder til de billige solceller, som efter hans overbevisning slet ikke lever op til de krav, der bliver stillet til dem.

- Et solcelleanlæg vil typisk være tilbagebetalt i løbet af 6 til 10 år. Men hvad hvis anlægget ikke holder så længe - eller det ikke yder i den grad, som man er lovet, spørger han og svarer, at mange sikkert vil sige, at de i så fald har deres garanti.

- Problemet er bare, at mange af de billige producenter - og leverandørerne der monterer anlæggene - for længst er gået konkurs, når anlægget går i stykker fem år efter, det blev sat op. Og så er det altså forbrugeren, der står med regningen og et ubrugeligt anlæg, der ikke er betalt af, siger Morten Haungaard.

Mange af de billige anlæg kommer fra Kina, og ifølge FreeEnergy er kvaliteten på disse anlæg simpelthen for ringe.

- FreeEnergy er ikke blandt de billigste, hvis man vil have solceller. Men vi er blandt de bedste. Vi leverer en kvalitet, der har en lang levetid og som samtidig i mange tilfælde leverer mere end den ydelse, vi lover. Vi har Mitsubishi i ryggen som vores leverandør. De kan finde ud af at lave kvalitet. Og en verdensomspændende virksomhed som Mitsubishi lever også i morgen - det er vi sikre på.

Den gamle skole

For Morten Haungaard er kvalitet og tilfredse kunder omdrejningspunktet.

- Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke gerne vil tjene penge. Men jeg er sikker på, at man på længere sigt får den bedste virksomhed, hvis man lever op til det, man lover. Tilfredse kunder er den bedste reklame, siger han.

Og håbet er da også at virksomheden skal vokse over tid.

- Jeg er nok lidt af den gamle skole forretningsmæssigt. Vi skal ikke vokse mere, end vi har råd til. Men jeg ville da gerne, hvis vi kunne ende med at have to-tre montageteams og en sælger mere. Og så er det en drøm at blive selvfinansierende, siger han med et smil.

Som nyetableret virksomhed er det nemlig oftest hos bankerne - i forhold til finansiering af ordrene, selvom opgaverne er kommet ind - det har været svært.

- Det har vi grinet en del af, fordi kommunen med deres støtte i den grad gav os en blåstempling og et boost til selvtilliden. Så troede vi, at det også ville være nemt i forhold til banken. Derfor ville det være skønt, at man var fri for at spekulere i den slags og blot kunne koncentrere sig om jobbet, smiler han.



Ordet er dit