Mænd kører stærkt, og kvinder er distræte

Knap hver tredje mand og kvinde kritiserer sin partners kørsel, og ingen af dem gider tage imod gode råd fra den anden. Men det er dumt, for der er penge i at køre fornuftigt, siger Trafikstyrelsen.
07. juni 2012, 10.05

Mere end 30 procent af alle mænd og kvinder i et parforhold har svært ved at holde de syrlige kommentarer for sig selv, når de sidder på passagersædet, mens kæresten eller ægtefællen fører bilen. Mændene bliver især irriterede, når deres kvinder tøffer af sted i for lavt gear eller glemmer at holde øje med trafikken. Omvendt kritiserer hele 43 procent af kvinderne deres mænds kørsel, fordi det går for stærkt. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet AB Analyse har lavet for Trafikstyrelsen.

Undersøgelsen viser desuden, at de gode råd sjældent falder i god jord. Kun hver fjerde tager nemlig rådene til sig.

Og det er en skam, for gode råd om netop fart, gearskifte og god opmærksomhed i trafikken kan hjælpe bilisterne med at spare mange penge på brændstof, siger Niels-Anders Nielsen, leder af Center for Grøn Transport i Trafikstyrelsen.

”En gennemsnitlig bilist kan spare op til 20 procent af brændstofforbruget ved at følge helt enkle råd som at skifte hurtigere til højere gear og sænke farten generelt. Derfor er det ærgerligt, at det er så tabubelagt at hjælpe sin partner med gode råd til kørslen”. 

Bedrevidende mænd og irriterede kvinder

Særlig kvinderne lider under kritikken af deres kørsel. Her svarer 45 procent, at de bliver irriteret over partnerens kommentarer. Mændene, derimod, glider af på kærestens kritik, her lader kun godt hver fjerde sig irritere.
”Mænd synes i højere grad end kvinder, at de er bedre bilister end gennemsnittet, De er så sikre på sig selv, at kærestens velmenende råd bliver betragtet som unødvendig indblanding i deres måde at køre bil på”, mener trafiksociolog i Cyklistforbundet Anette Jerup Jørgensen om resultatet.
Det gælder om at rykke ved den helt grundlæggende kultur i trafikken, hvis det forhold skal ændres, siger trafiksociologen.

”Når kvinder for eksempel er generet af mændenes hastighed, så betragter mændene det som deres individuelle og helt rimelige valg, blot de ikke er til gene eller risiko for andre. Der skal vi helt ind og arbejde med normen for, at man ikke blander sig i andres kørsel, og det tager tid”, siger hun.
Også i Trafikstyrelsen ønsker Niels-Anders Nielsen at sætte fokus på, at det faktisk er i orden, når kønnene forsøger at rykke ved hinandens dårlige vaner i bilen.

”Vi kan jo se, at både kvinder og mænd giver råd til deres partnere, som er værd at tage til sig – ikke mindst fordi der er en økonomisk fordel i at ændre sin kørestil, så man bruger mindre brændstof”, siger han.

Om undersøgelsen

-       31 procent af respondenterne svarer, at de ofte, meget ofte eller af og til blander sig i deres kærestes eller ægtefælles bilkørsel
-       29 procent af mændene er generet af, at deres partner ikke holder øje med trafikken (mod 25 procent af kvinderne)
-       17 procent af mændene er generet af, at deres partner kører i for lavt gear (mod 9 procent af kvinderne)
-       43 procent af kvinderne er generet af, at deres partner kører for hurtigt (mod 8 procent af mændene)
-       18 procent af kvinderne er generet af, at deres partner bremser for hårdt (mod 1 procent af mændene)
-       45 procent af kvinderne bliver irriterede over deres partners kommentarer (mod 28 procent af mændene)
Undersøgelsen er udført af AB Analyse for Trafikstyrelsen blandt 1.250 repræsentativt udvalgte borgere i Danmark i april 2012.


Fakta

Trafikstyrelsens 10 råd til grøn kørsel
1.    Brems med motoren – du sparer brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.
2.    Kør i et så højt gear som muligt – ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t.
3.    Accelerer kvikt – Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear.
4.    Vær forudseende - følg med i trafikken – afpas farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.
5.    Tjek dæktrykket – hvis dine dæk mangler 20 % luft, stiger brændstofforbruget med 5-10 %.
6.    Aircondition er dejligt - men det koster – klimaanlægget øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.
7.    Tøm bagagerummet – som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.
8.    Afmonter tagbagagebærer og tagboks efter brug – en tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 %.
9.    Brug instrumenterne – mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen. Brug instrumenterne.
10.    Kør ikke for hurtigt – en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 110 km/t til 130 km/t give en stigning i forbruget på op til 20 %.


Ordet er dit